パラリンピック

f:id:Fagotto:20210914143424j:plain

新聞掲載2021,09,12


 元来オリンピックの開会式や閉会式はかなり演出されていて、見ている人に喜びや感動を与えるように作られているので、私はどちらかというと冷めた目で見る方なのですが今回は自国開催でもあり、競技などをテレビで目にする機会が多かったのです。パラリンピアン達は不自由な体を鍛えに鍛えて競技に臨む姿に、本当に順位など関係なく参加することに意義があると強く感じ、テレビの前で目頭を熱くしていました。

 学生時代下宿先のおばちゃんが看護師さんで、ある時私は「体の不自由な人と会うと自分が不自由じゃない事で、すごく相手に悪い気がしてしまうのです・・・。」と話すと「あなたは優しい人ですね、でもそう思ったのならその人のために、次はあなたが何をしてあげられるのかを考えるべきですね。」と言われました。

 私が今、選手の親の世代になりその言葉の意味がよくわかります。そしてもし彼らが我が子だったり教え子だったら、どんなにか彼らを誇りに思ったことでしょう。東京近郊の多くの教育員会が小学生に直に、その彼らの姿を見せたかった理由も大変わかります。しかしコロナ禍で断念した学校もありとても残念に思いました。

  閉会式に流れた「この素晴らしき世界」を聴きながら、学生時代の下宿のおばちゃんの話や流れた曲の歌詞も思い出しながら、まんまと演出家の企みに乗せられて、年甲斐もなく少しセンチな気分に浸った閉会式でした。

このブログは2021年9月12日付 高知新聞読者欄に掲載されました。

 

 The Paralympic Games

 Originally, the opening and closing ceremonies of the Olympic Games are quite staged and designed to bring joy and excitement to the viewers, so I tend to watch them with a cold perspective. As I watched the Paralympians train their crippled bodies to compete, I strongly felt that it was meaningful for them to participate, regardless of their rankings, and my eyes were burning in front of the TV.

 When I was a student,  a woman at the boarding house was a nurse and one day I told her, "Whenever I meet someone with a physical disability, I feel bad for them because I am not disabled." She said, "You are a very kind person, but if you feel that way, you should think about what you can do for them next time. "

 Now that I am in the generation of the players' parents, I understand the meaning of these words. And if they were my own children or my own students, I would have been very proud of them. I can also understand why many school boards in the suburbs of Tokyo wanted to show their children in person. However, I was very disappointed that some schools had to give up due to the corona disaster.

  As I listened to the song "What a wonderful world !" that was played at the closing ceremony, I remembered the story of a woman at the boarding house when I was a student and the lyrics of the song that was played.

 I felt a little sentimental at the closing ceremony, even though I am not old enough to have been taken in by the director's scheme.

This blog was published in the readers section of the Kochi  newspaper on September 12, 2021.

 

みどりの木々が見えるよ

赤いバラもね

それらが咲くのも分かるんだ

私とあなたのためにね

そして僕は思うんだ

なんてすばらしい世界なんだろうって

 

青い空に浮かぶ

白い雲を見てるよ

輝く祝福された日

神聖な真っ暗な夜

そして僕は思うんだ

なんてすばらしい世界なんだろうって

 

空にある虹の色がとてもきれいで

道行く人の表情も同じくきれいだ

友に握手して元気かい?って言っているけど

本当は大好きだよ!と言っているんだ

 

赤ちゃんが泣いているけど

その子が大くなって僕よりずっと

多くの事を知っているんだ

そして僕は思うんだ

なんてすばらしい世界なんだろうって

 

そう きっと僕は思うんだ

なんてすばらしい世界なんだろうって

 歌詞翻訳 小笠原隆政